fredag 7. august 2015

#126 Full Blond

Det ble spontanbrygging i går, nok en belgisk blond ale, denne gangen med en vri. Jeg hadde egentlig tenkt å brygge en saison med kveiken fra Muri gård (WLP 6788), men det forrige ølet jeg brygget med denne (på Norsk Folkemuseum) ble ikke bra. Jeg tok vare på litt gjær fra dette brygget som jeg lagde en starter på. Men jeg synes ikke den luktet bra, og smaken minte meg veldig om brygget som ikke ble bra. Derfor brukte jeg heller slurry med wlp 570 fra #125, også en belgisk blond ale. Tror det er første gang jeg brygger samme ølstil to ganger på rad.

Jeg valgte en lang, kaldt mesking for å få et skikkelig tørt øl. Havre og rug vil bidra med litt fylde, og rugen også en smakskomponent som jeg tror kan passe bra med gjærprofilen. Sukkeret er med på å holde ølet tørt, på tross av en høyere alkoholprosent. Sukkeret skal kokes med en liten mengde vann til en skikkelig konsentret sukkerlake som tilsettes mot slutten av stormgjæringen.

Jeg leker også med tanken på å tappe noe av ølet på glassballong sammen med brettanomyces når det er ferdig gjæret. Spesielt da vil havren og rugen hjelpe på å beholde litt fylde i ølet på tross av høy utgjæring.

Garm Full Blond, belgisk blond ale
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4,1 kg pilsmalt
0,5 kg havremalt
0,3 kg rugmalt
0,3 kg victory malt

0,3 kg sukker, tilsettes når stormgjæringen begynner å dabbe av.

Humle:
10 g magnum 12,9 % i 60 min
35 g saaz 3,2 % i 15 min
30 g saaz 3,2 % ved kokeslutt
10 g tettnanger ved kokeslutt

Gjær:
White labs wlp 570 beglian golden ale, ca 2,5 dl slurry fra #125


Innmesk: 62°C. 62°C i 60 min og 72°C i 10 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylt mesken med seks liter vann.

Koketid: 90 min
OG(e): 1.061
FG(e): 1.010
IBU: 21
EBC: 10

Starter gjæring ved 18°C og øker gradvis til 20°C over tre dager, deretter romtemperatur i elleve dager.

Notater:
Etter brygging: Glemte å sjekke både OG og volum! Det er første gang, og ekstremt sløvt. Jeg skylder på Rosenborgs utklassing av Debrecen. Jeg må ta en kontroll når jeg kommer hjem fra jobb og se...

7.8.15: Sjekket SG etter jobb i dag, og den var på omtrent 1.050. Så vidt litt aktivitet i gjærlåsen, og få bobler i ølet, så OG var nok ikke mye over dette. 

8.8.15: Ingen aktivitet i gjærlåsen, så keg tok en måling. SG 1.040, og masse brusing.

9.8.15: Satt i romtemperatur og tilsatt sukkerlake (ca 3 dl vann, 400 g sukker).

10.8.15: SG 1.012.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar